blog 36 elke dag nieuwe ervaringen, wauw wat leren we veel!

1 december 2020 - Alvor, Portugal

1 december 2020, ongeveer 135 km gereden.

Lieve allemaal,

Op het plekje waar ik de vorige keer ben geëindigd zijn we de dag erna gegaan. Het weer is nog heel wisselvallig en we hebben zin om te reizen en nieuwe plekjes te ontdekken. Ook merken we dat we toe zijn aan even met z'n vieren zijn, ondanks dat we leuke andere mensen hebben ontmoet. Zoals Valerie, Tim, Ziggy en Fenna uit België. Zij reizen al 12 jaar en zijn digital nomads (thenomadsfamily) samen reizen zij met Jane uit België en de Spaanse zusjes van wild road camper. Ook hebben we een jongen ontmoet uit Italië en staat Jur te kletsen met een paar Engelsen. Allemaal super leuk, maar soms is het ook even fijn om op ons zelf te zijn, even in balans.

We rijden naar het meest zuidelijke puntje van Europa, namelijk Sagres. Het is een surf walhalla en we vinden daar een bos camping. We staan daar oké en kunnen wandelen naar de kust, om de grote golven en de surfers te bekijken. Het is alleen nog wel erg regenachtig en grijs weer en we merken dat dit ook iets doet met onze gemoedstoestand...daarnaast horen we via via dat we niet meer kunnen wild kamperen, ze gaan nu echt heel streng controleren en de boetes blijven oplopen...daarnaast is er een halve lockdown in de weekenden t/m dinsdag. Dit betekend dat je niet buiten de gemeente mag. Al met al zorgt dit toch voor het gevoel dat we niet helemaal vrij zijn en we een beetje uit balans raken.
Stiekem gaan we dan ook dingen uit Nederland missen, zoals een fijne bank of een warm bad en vooral natuurlijk onze lieve familie en vrienden.

Ik merk dat als ik 'uit balans' ben en niet helemaal lekker in mijn vel zit, het gemis heftiger aanwezig is. Ik vind dat soms best wel een dingetje. Onze reis moet toch leuk zijn en ik moet toch genieten?? Maar dan kom ik erachter dat het ook oké is dat er soms mindere momenten zijn en dat hoort er ook gewoon bij! That's life! Je leert jezelf dan ook alleen maar beter kennen, omdat je zo op jezelf gewezen bent en soms heel kwetsbaar kunt zijn op een reis. Je hebt de tijd om bij je gevoel te zijn en daarom voelt alles nog intenser aan, zowel de 'ups' en de 'downs'. En wat dan ook de grote uitdaging is, is dat je ook nog eens met z'n vieren bent, met ieder z'n eigen emoties/gevoel en iedere z'n eigen leerproces.

En soms valt dan alles even op zijn plek. Want na Sagres en dus ook na het slechte weer, dus veel spelletjes doen, hangen, soms klagen en elkaar in de weg zitten, wandelen tussen de buien door, schijnt het zonnetje vandaag weer!! Heerlijk!! Maar niet alleen dat zonnetje is fijn, we hebben ook weer een fijn plekje gevonden.
Het is een nieuwe camperplek bij Figueira, Alvor. Er staan gezellige mensen en er heerst een fijne sfeer. Bij aankomst staat er meteen een groepje kinderen aan de deur om te vragen of Vin en Raf komen spelen.
Vanmorgen ben ik de dag begonnen met yoga, even tijd voor mezelf. Ik zie andere mensen ook yoga doen en dat inspireert me. Daarna eten we lekker buiten ons ontbijt, help ik de jongens met school en gaan Vin en Raf daarna lekker spelen.
Ondertussen ziet Jur een leuke oproep op Facebook over Nederlanders die in hun camper wonen. Er is een meid die hier een artikel over wil schrijven dus schrijf ik een stukje over ons en stuur ik dit door. Daarna schrijven we samen in een schriftje de dingen op die we missen uit Nederland, zodat ik het van me af kan schrijven en dan valt er een papiertje uit het schrift met een mooie tekst die precies omschrijft wat ik nodig heb, namelijk genieten van de kleine dingen, genieten Suus!

En om het plaatje compleet te maken zien we mensen die we eerder hebben ontmoet in Quateira ( ons wild kampeeravontuur met de politie midden in de nacht...) Walter en Barbara. Zij komen uit Oostenrijk en wonen nu in hun caravan. Het zijn muzikanten en echte hippies. Walter is op een soort trommel aan het oefenen en Raf en ik gaan even kijken. Spontaan ontstaat er een muzieklesje voor Raf en mij en komen Vin en Jur ook kijken. Samen zitten we op mooie kleden en kussens en genieten we van Walter z'n muziekkunsten op allerlei instrumenten. Ook zijn vriendin Barbara komt erbij zitten en haar stem is gewoon betoverend. De jongens komen dan weer even kijken en dan gaan ze weer spelen, Jur en ik genieten volop van de muziek, maar ook de mooie verhalen en 'the way off live' van Walter en Barbara. We drinken samen iets, krijgen een rondleiding in hun caravan en voelen dat dit precies was wat we nodig hadden.
We wisselen telefoonnummers uit en onze Facebook en Instagram accounts, zodat we contact kunnen behouden. Morgen gaan Walter en Barbara namelijk verder rijden, richting Lagos. Ze gaan daar naar een soort commune. Maar wie weet komen we elkaar nog tegen en we houden sowieso contact, wat een inspirerende mensen, wat een fijne dag, wat een leerzame reis!

Liefs van ons vier!

Miss you all!

1. 1 december 2020
    Ja is een leuke camperplaats daar in Figuera, en er is een mooie wandeling naar Alvor, langs het water.
  2. Corina van Riel:
    1 december 2020
    Mooie foto's. En weer genoten van je verhaal. Alle stemmingen horen bij het leven🥰🥰
  3. Famke:
    2 december 2020
    ❤️Liefs ! Mooi verhaal weer!😘
  4. Desiree:
    2 december 2020
    Wat een mooi en intens verhaal Suus! Geniet, vooral van de kleine dingen!❤️
  5. Oma de Kok:
    3 december 2020
    Wat een mooi verhaal.ik denk veel aan jullie liefs van Oma 🥰💋❤️🏄‍♂️🐚😘😘