Blog 39 Kerst in Portugal 🎄

29 december 2020 - Alvor, Portugal

29 december 2020, nog op dezelfde plek!

Lieve allemaal,

Hoe was jullie kerst? Hebben jullie fijne dagen gehad, ondanks de maatregelen? We hopen het!

Ik begin eerst even bij waar we de vorige keer zijn geëindigd 😊

Zoals velen van jullie weten, doe ik al een aantal jaren yoga en een van mijn dromen is om de yoga te delen met andere. Dus ben ik hier gestart met het geven van yogalessen! Onze Raf vindt het ook heel fijn, dus samen kunnen we oefenen😊 mijn eerste yogales gaf ik aan Nishat, in het Engels, onder het Portugese zonnetje 🌞 het ging super goed en het was echt genieten! Inmiddels heb ik mijn klasje uitgebreid en komt ook Joyce erbij en meestal ook Raf. Ik vind het echt super leuk om te doen, wie weet wordt dit nog iets meer in de toekomst.....

Verder hebben we hier een heel speciale band gekregen met de Duitse hippie familie die hier stond. Een van hen is een tatooist en dan op de traditionele manier. Hij heet Pepe en woont samen met zijn hoogzwangere vrouw Klara in hun camper. Jurgen heeft meteen een bijzondere klik met Pepe. Hij laat dan ook een mooie tattoo zetten. Wat een bijzondere ervaring!! Ook ik loop al een tijdje rond met het idee om een tattoo te laten zetten in de reis en deze kans moet ik grijpen! Het is een heel bijzondere ervaring. Bijna ontspannen. Lekker in de buitenlucht, met een muziekje op en geen irritant geluid van een tattoo machine, met de meest lieve hippie ever!!😊 Jur wordt er helemaal creatief van en de tweede tattoo wordt ook gezet! 😄 En nog specialer is dat, zowel Jur als ik, ook Pepe mogen tatoeëren! We mogen allebei een 'dot' zetten op een speciale tattoo waar alle vrienden of mensen waar Pepe iets bijzonders mee heeft, aan mogen meewerken, super leuk!! Wanneer Pepe en de rest van zijn familie vertrekken, is het dan ook echt een emotioneel moment. We hebben echt een band met ze opgebouwd en in het bijzonder met Pepe en zijn vrouw. Maar we weten zeker dat we elkaar nog eens tegen komen of op zoeken! Sowieso gaan we nog op kraamvisite!

We hebben samen met Joyce en Bart uit Nederland en Nishat en Robin uit Zweden, ook een beetje onze eigen ' travel' familie. Het klikt goed en we zijn veel samen. We delen alles samen, drinken samen koffie, wijnen regelmatig 🙈  doen meiden dingen en de boys doen hun dingen en maken plannen voor de kerstdagen. We hebben, onder het genot van een wijntje en een biertje, een vergadering wat te doen met kerst. We willen er samen, ondanks het gemis van de familie en vrienden, iets gezelligs van maken. We maken samen afspraken wie wat kookt en we maken een plan om spelletjes te doen. We hebben al volop voorpret!!

De dagen voor de kerst doen we yoga, gaan we naar het strand, hebben we een fijne dag in Lagos met Nishat en Robin. We genieten daar van de mooie kerstversiering, eten samen pizza en drinken koffie in een gezellig smal straatje. Op de camping zoeken we elkaar op en ontstaan er spontane fijne momenten en het is ook prima wanneer ieder z'n eigen ding doet. We helpen elkaar wanneer nodig, de ene keer komt er iemand bij ons aan de deur voor een pollepel, dan voor knoflook, dan ga ik de haren in vlechten van de meiden, een grote gezellige bende 😊

Zo is het ook heel leuk om te zien dat de camping bijna een klein dorpje wordt. Er is iemand aan het tatoeëren, daar is weer iemand aan het verven, een ander is kapper aan het spelen, een ander doet yoga, daar spelen de kinderen, iemand is soep aan het maken, we maken verse popcorn, ik krijg een mini spa van Nishat, een heerlijke gezichtsbehandeling 🥰 heerlijk dit leven!!

Ook de Portugese eigenaren komen geregeld even bij ons zitten om te kletsen. We hebben fijne gesprekken.

Kerstavond is er om het kampvuur uit te proberen😊 kerstochtend is ieder op zichzelf en ontbijten we met de boys in de camper. We hebben een beetje een emotioneel ochtendje. Het is toch nog steeds balen dat we niet naar Nederland kunnen. Gelukkig vrolijken we snel op, want smiddags hebben we super veel plezier hier!! We hebben oud Hollandse spelen gedaan, zoals koek happen en spijker poepen. We hebben twee teams gemaakt en het wordt een echte wedstrijd 😂 de jongens vinden het ook geweldig!!! Na de spelletjes gaan we eten. Ik heb de soep gemaakt, Nishat en Robin hebben Zweedse gerechten gemaakt en Bart en Joyce zorgen voor de salades. Als toetje hebben we chocolade taart😋 tussendoor hebben we een Zweedse traditie met shotjes.... 🤪Na het eten zitten we rondom het kampvuur met marshmellows, muziek en dansen we samen. Wat een super kerst!!

Tweede kerstdag ontbijten we samen buiten. Onze Portugese vriend Vivaldo komt Portugese broodjes brengen en we chillen lekker. Smiddags gaat de BBQ aan en genieten we van de kipsate, rijst en restjes van eerste kerstdag. Later op de middag komt Vivaldo nog met Portugese drankjes.

Spontaan ontstaat het idee om ook samen oud en nieuw te gaan vieren. We zijn er allemaal wel aan toe om weer naar een nieuwe plek te gaan en zo ontstaat het idee om samen een huis te huren. En jahoor dat is gelukt! Morgen vertrekken we van dit fijne plekje, waar we een maand veel plezier en bijzondere momenten hebben gehad. Eerst rijden we met z'n alle naar de Lidl om flink wat eten en drinken in te slaan en daarna rijden we richting de bergen, want daar wacht een nieuw avontuur bij onze ' villa'😄

Vanuit Portugal wensen wij jullie allemaal een goed oud en nieuw! We wensen iedereen een prachtig 2021 met veel liefde, fijne herinneringen, geluk en gezondheid. Proost op het leven en geniet met volle teugen. We hopen dat er voor iedereen een top jaar aan komt met hopelijk meer vrijheid en rust🥂🍾✌️💖

1. Conny en Ludo:
    29 december 2020
    Fijn dat jullie zo'n leuke kerstdagen 🎅🎄 hebben gehad. Het ziet er heel gezellig uit op de foto's. 📸
    Wij wensen jullie heel veel plezier samen met oud en nieuw. 🎉🥂🎊 Maar dat gaat vast wel lukken.
    Al vast de allerbeste wensen voor 2021! 🎆✨😘😘😘
  2. Wendy:
    30 december 2020
    Dat klinkt allemaal heel gezellig! Mooie tekening van Raf! Veel plezier in de villa.
  3. Marit:
    30 december 2020
    Wat hebben jullie mooie bijzondere dingen meegemaakt met jullie camper vrienden.Zo creatief en actief met elkaar.Afscheid toch extra moeilijk.Fijn om te lezen dat jullie genoten hebben van de Kerstdagen.Wij ook ondanks de lege tafel waar wij normaal met het hele gezin genieten van deze sfeervolle tijd.Zo’n leuke mooie foto’s.Suus voor jullie allemaal op naar een mooi gelukkig liefdevol jaar 2021.Geniet samen in jullie huis.🥂🥂Liefs 😘
  4. Maaike:
    30 december 2020
    Wat een mooi verhaal weer Suus! Leuke foto's! Gewoon één grote hele lange vakantie. Ik mis alleen nog een foto van de hoogzwangere hihi (Sorry maar daar ben ik dan weer nieuwsgierig naar😊)
  5. Frank en Anita de Kok:
    30 december 2020
    Wat een prachtig verhaal weer Susan.
    Fijn dat jullie zo’n gezellige kerst hebben gehad met zijn allen.
    En nu samen op weg naar een super 2021.
    Heel veel liefs en dikke knuffels voor jullie allemaal.
    Groetjes, pap en mam 🎄😀❤️😘🎉😘
  6. Oma de Kok:
    30 december 2020
    Wat een prachtig verhaal Susan, fijn dat jullie een leuke kerst hebben gehad.Hier Was het ook heel fijn en leuk Ik hoop dat jullie met zijn alle een leuke jaarwisseling hebben met zijn alle in de villa Ik wens jullie, een heel goed en gezond jaar toe, en nog een heel mooie reizen in het nieuwe jaar.veel geluk groetjes en een dikke knuffel van Oma dekok💋💋❤️🤗🤗🥂🍾🍷
  7. Sjan:
    30 december 2020
    Fijn dat jullie hebben kunnen genieten van een kerst om nooit meer te vergeten! Nu een super oud en nieuw 🍾🥂
    Maak er iets speciaals van samen met jullie reisvrienden. Door de leuke foto's zijn wij er ook een béétje dichtbij.
    Liefs dikke kus van ons ❤😘
  8. Corina van Riel:
    30 december 2020
    Wat een heerlijk verhaal. Zo'n mooie kerstboom😃en gezelligheid met elkaar.
    Groetjes en kerstknuffels😘😘
  9. Gaby: