Blog 58 een mijlpaal rijker en terug in Frankrijk.

23 juli 2021 - Thonon-les-Bains, Frankrijk

23 juli 2021, flink aantal km rijker, totaal van begin van de reis tot nu: 19602 km!

Lieve allemaal,

De mannen zijn aan het skaten op de skatebaan, dus ik heb even een momentje om te gaan zitten voor de blog.

De vorige blog heb ik 9 juli geschreven, dus zal ik vanuit daar verder schrijven, toen nog in Zwitserland.

Jur heeft gezien dat er vlakbij het plekje waar we zijn wakker geworden ( Chateau-d'Oex), een hangbrug en watervallen zijn. We gaan op zoek! Het is een spannend ritje en we weten niet zeker of deze weg wel geschikt is voor campers, haha. Maar gelukkig vinden we een plekje om de camper neer te zetten en gaan we te voet verder. De omgeving is prachtig! Groen en rijk aan leven! We zien een waterval waar we onder door kunnen lopen en een leuk wandelpad waar een route speciaal voor kinderen is uitgezet. Na de wandeling rijden we een stukje verder, zetten we de camper bij een hotel neer en gaan we te voet verder op zoek naar de hangbrug. De wandeling zelf is al erg mooi. Overal groen, mooie bloemen en houten huizen. De loopbrug is ook super gaaf. Hij wiebelt behoorlijk, maar het is het uitzicht waard.

Na de wandeling rijden we terug naar Saanen. We zijn er al een keer langs gereden en op de skatebaan geweest, maar nog niet door het dorpje gewandeld. Het is een heel kneuterig dorpje, met mooie houten huizen met prachtig snijwerk. Heel romantisch en het doet ons ook denken aan van die leuke kerstdorpjes!

Daarna rijden we verder, op zoek naar weer een slaapplekje. We rijden richting Böningen, vlakbij Interlaken. Het ligt aan een meer en is een toeristische trekpleister. Dat merken we helaas ook aan de prijzen... We kijken bij een camping, maar voor een simpele camping, op een stukje modder, betalen we al dik 75 euro per nacht.... Dat gaan we dus niet doen. Om de hoek kun je ook bij mensen thuis staan (gastgezin) Je staat dan heel basic op de oprit bij mensen thuis en betaald daar ook dik 20 euro voor, maar het is netjes, veilig en vlakbij het meer en het dorpje, dus prima. Wel heel bijzonder om bij mensen thuis te staan. Ze zijn hartstikke vriendelijke en gastvrij en het is een fijn plekje.

We wandelen rond in Böningen en de jongens springen nog even in het koude meer. We doen het op onze manier. Je kunt hier ook op een betaald strand gaan liggen, maar er zijn ook plekjes bij het meer waar je (gratis) in het water kan springen. De jongens vinden een stuk touw met een tak eraan gebonden aan een hoge boom en zwieren zo het water in, op en top plezier!! Wanneer we daarna terug wandelen, worden we nog getrakteerd op prachtige roofvogels die boven ons hoofd blijven hangen. Ze spelen samen en komen laag over, waardoor we ze heel goed kunnen zien. Het is prachtig!!

De volgende dag is het feest!! Het is 11 juli en dat betekent onze trouwdag!! 13 jaar getrouwd! We vieren deze dag met een prachtige rit richting Aareschlucht (geweldige naam, hahaha) Onderweg zien we mooie watervallen en terwijl wij stoppen en uitstappen om naar een mooie waterval te kijken en ik alleen maar wauw en woow zeg, merk ik op dat de mannen ondertussen alweer zijn afgeleid en wauw en woow zeggen tegen een super gave sportwagen, hahaha! Ja die zie je hier genoeg, dikke lamborgini's en ferrari's!

We installeren ons op een camping. Er is een zwembad, waar de jongens natuurlijk meteen in springen, want het is gelukkig heerlijk weer! Het zonnetje schijnt op onze trouwdag! 's Middags gaan we een toeristisch uitstapje maken, namelijk door de kloven lopen. Het is echt prachtig! We kijken ons ogen uit en zijn alweer onder de indruk wat moeder natuur wel niet kan maken! Aan het einde van de kloven is een stationnetje en de terugweg gaan we met de trein. We rijden dwars door de berg heen door een uitgehakte tunnel, super gaaf!

12 juli rijden we weer een stukje verder. We gaan de sneeuw opzoeken! De rit omhoog is indrukwekkend en spannend en boven op de top parkeren we de camper om de sneeuw in te gaan. Het blijft leuk om in je korte broek in de sneeuw te spelen!! We hebben plezier met z'n vier!!

De rit naar benden is ook indrukwekkend en spannend! Met zo'n camper is het altijd best een avontuur om naar beneden te rijden.... Onderweg hebben we contact met Wendy en haar dochter. We zijn weer vlak bij elkaar en we vinden het leuk om elkaar weer te zien. Eigenlijk verwachten we elkaar over 2 dagen te zien, maar we vinden helaas niet echt een geschikt plekje om te slapen, dus besluiten we een heel stuk door te rijden, naar de plek waar Wendy is. Soms loopt het even anders dan verwacht, maar volgens mij is dat ook wat bij reizen hoort!

Na een hoop omleidingen en tunnels die zijn afgesloten en eigenlijke een te lange rit, komen we aan in het dorpje Saillon. We zien Wendy en haar dochter daar bij een speeltuin en het is meteen weer gezellig om elkaar te zien! De kids gaan lekker spelen in de speeltuin en wij kletsen weer bij! Wendy en ik maken nog een taart met bij elkaar gesprokkelde ingrediënten! Het wordt een abrikozen kwark taart, heerlijk! S'avonds eten we allemaal een stukje, ook om nog onze trouwdag te vieren en de volgende dag onze mijlpaal: 1 jaar onderweg!!

14 juli 2021, 1 jaar wonend en reizend in onze camper! Wauw!! Wat een avontuur!! Een levenservaring voor ons alle vier! Met allerlei nieuwe herinneringen, ervaringen, lessen, indrukken, nieuwe vriendschappen, gemis van onze lieve familie en vrienden, omgaan met nieuwe situaties, met elkaar 24/7, ontwikkelen van jezelf, zoekende, soms voelen dat je precies op het juiste moment op de juiste plek bent om op een ander moment weer heel erg zoekende en onzeker te zijn, back to basic, in de natuur, nieuwe gewoontes aan leren, oude gewoontes loslaten, of te wel een super avontuur met hobbels en bobbel (soms letterlijk) maar vooral een prachtige ervaring die voor altijd in ons hart blijft en ons een rijker mens maakt.

Samen met Wendy en haar dochter, maken we een prachtige wandeling. We hebben geluk met het weer, want het zou de hele dag regenen, maar gelukkig is er een droge, zonnige periode en gaan we er op uit. Vanuit onze slaapplaats, zien we een hangbrug tussen twee bergen en daar willen we naartoe! Het  is een pittige wandeling, maar o zo mooi!!

15 juli nemen we weer afscheid van onze lieve vriendinnen! Bedankt voor de fijne tijd in Zwitserland en tot snel weer!

Wij gaan namelijk Zwitserland weer verlaten en Frankrijk in. We hebben genoten van het prachtige Zwitserland, met de prachtige en indrukwekkende natuur en gaan nu weer naar Frankrijk.

Ons eerste nachtje Frankrijk is bij een skipiste bij de Mont Blanc. (Chamonix) Het is heel grijs weer, maar de volgende ochtend trekken de wolken weg en zien we de indrukwekkende witte Mont Blanc!! Super mooi!! We rijden een stukje verder naar Saint-gervais en vinden daar een fijn plekje onder aan de Mont blanc. Het is een prachtige plek waar we 3 dagen blijven. We wandelen in de omgeving en in de natuur. Er is een skatebaan met op de achtergrond de Mont blanc en prachtig groen. De jongens kunnen lekker spelen bij een riviertje en hakken zelf hun kristal uit een steen!

19 juli rijden we naar Reposoir. Ook een leuk bergdorpje. Het is echt zo'n lief bergdorp met houten huisjes, overal moestuinen en bloemen en lokale producten te koop. Vanuit onze plek maken we een prachtige wandeling.

Het is echt typisch ons, het idee is om even te gaan kijken bij het meertje verder op. Ik neem gelukkig wel een rugzakje mee met water en een snoepje, want spontaan gaan we op avontuur. Het meertje hebben we zo gezien, dus slaan we de bossen in en schieten we de berg op. Het wordt uiteindelijk een wandeling van dik 3 uur! Het is een wandeling met klimmen, prachtig bos, door de modder baggeren, ineens koeien tegenkomen met de typische Alpen bellen om hun nek, uitgestrekte uitzichten, verse berglucht en beekjes waar je zo uit kunt drinken. Heerlijk! Moe, maar voldaan komen we terug bij de camper. Dit was wat we even nodig hadden en wat ons gelukkig maakt. Even uit ons hoofd in de natuur en op onze manier, gewoon zomaar op avontuur!

De laatste tijd zaten we namelijk weer wat meer 'in ons hoofd'. Een jaar onderweg is bijzonder, hoe gaat onze toekomst eruit zien, maar ook de nieuwe corona perikelen doen ons meer dan we willen. Door het mindere weer waren we ook wat meer in de camper met z'n vieren, wat ook voor de nodige irritaties kan zorgen en voor mij specifiek is het dan ook een uitdaging dat ik soms even tijd alleen nodig heb, maar dan moeilijk kan vinden. Deze 'spontane' wandeling deed ons alle vier echt goed. Op avontuur, klimmen en klauteren, één zijn met de natuur en lekker in je lijf!

We hebben het idee om ook nog even naar Lac Léman terug te rijden en onderweg komen we dan langs het plekje 'Les gets', hometown van onze lieve vriendin Melody. We hebben dan ook contact met haar en zien elkaar spontaan in het centrum van Les gets. Heerlijk om elkaar weer te zien en we drinken iets op het terras. Les gets is echt een prachtig dorp en een 'speeltuin' voor sportieve mensen!

21 juli komen we aan bij Lac Léman. We rijden eerst naar de camperplek waar we al eerder hebben gestaan, maar die staat helaas vol. We merken dan ook dat het een stuk drukker aan het worden is. Het hoogseizoen is begonnen! Er zijn veel toeristen en ook druk op de weg. Gelukkig vinden we nog een camperplaats waar het niet zo druk is. We zijn daar tot vandaag gebleven. We hebben genoten van het zomerse weer en hebben lekker aan het meer 'gehangen'. De jongens hebben gezwommen en fijn gespeeld, we hebben een ijsje gegeten en zijn ook gaan fietsen. Ook is er een leuke speeltuin met een soort klimparcours.

Op dit moment zijn de mannen dus aan het skaten. We moeten nog een slaapplaats gaan zoeken, maar zullen langzaam naar Annecy afzakken. Daar zien we maandag namelijk mijn lieve ouders en mijn broer Thomas! We gaan genieten van een paar dagen samen en zullen daar dinsdag ook Raf zijn verjaardag vieren. Daarna gaan mijn ouders door naar Italië en reist mijn broer een paar weken mee met ons! Super leuk! Meer daarover in de volgende blog!!

Voor jullie allemaal alvast een fijne zomervakantie! De kinderen in Brabant hebben vandaag de laatste schooldag voor de vakantie! Geniet van de quality time samen en we hopen dat jullie allemaal, ondanks dat de wereld nog steeds een beetje op z'n kop staat, een fijne zomer hebben en wie weet komen we jullie nog ergens tegen!

Heel veel liefs van ons!!

xxx

1. Wendy:
    23 juli 2021
    Wat leuk weer om te lezen! Het was heel gezellig in Saillon, ik ben benieuwd waar we elkaar de volgende keer weer tegenkomen hahaha.
    Veel plezier met je broer straks!
  2. Lenneke:
    23 juli 2021
    Leuke blog weer!
    Geniet van de quality time met familie komende weken en wie weet tot heel gauw ergens onderweg! 😊❤
  3. Conny en Ludo:
    24 juli 2021
    Wat een leuk verhaal weer. Het leest zo lekker weg. En prachtige foto's. Heel veel plezier straks met jullie pap en mam en Thomas. Geniet er van samen. 😎🌞😘
  4. Corina van Riel:
    24 juli 2021
    Wat een verhaal, alweer een jaar onderweg. De tijd vliegt. Zo'n mooie foto's.
    Heel veel plezier allemaal samen, heerlijk tijd voor elkaar. Geniet ze. 😘
  5. Kirstin:
    24 juli 2021
    Fijn om te lezen weer Suus😊 en geniet van het samenzijn met je familie de komende weken!zal wel weer bijzonder zijn om zo een tijdje met elkaar op te trekken 💛😘😘😘