Blog 34 Ontmoeting met de Portugese politie......

17 november 2020 - Pêra, Portugal

17 november 2020, 60 km gereden sinds de vorige blog.

Lieve allemaal,

Jullie zijn natuurlijk allemaal nieuwsgierig waarom deze titel...?! haha! Dat vertel ik dadelijk, maar eerst even vanaf waar we waren geëindigd bij de vorige blog.

Miki's place. Wat een bijzondere plek. Al vond ik het ook wel wat overweldigend vanwege alle indrukken en allerlei verschillende mensen en omdat ik nog wat gespannen was van onze 'vlucht' uit Spanje, moest ik eerst even wennen. Maar het was een heerlijke plek! Veel nieuwe mensen leren kennen, leuke campers van binnen gezien, fijne gesprekken en genoten van de tijd samen met Vivian, Jaimy en Jaida. Er is echt een vriendschap ontstaan. We zijn samen naar het strand geweest, samen lekker gegeten, de mannen hebben samen iets gedaan en de vrouwen hebben toen lekker koffie met appeltaart op, heerlijk. Onze laatste avond samen hebben we dan ook afgesloten met een gezellige bbq. De volgende ochtend hebben we elkaar gedag gezegd, maar vooral 'tot de volgende keer'! We blijven contact houden en zullen elkaar vast nog wel zien!

De volgende dag zijn we terug gereden naar het begin van Portugal, bijna bij de grens. Vanuit daar zijn we de kust afgereden en kwamen we terecht bij een super mooie plek, rechtstreeks aan het strand. Prachtige plek, lekker off road en met een erg fijne sfeer. We hebben dan ook al snel contact met veel verschillende mensen. Van een Engelse ex beroepsmilitair die nu alleen rondreist, tot een echt hippie stel uit Oostenrijk en dan weer met jonge gasten uit Frankrijk die maar één doel hebben en dat is surfen! We hebben het dan ook snel naar ons zin en leven lekker op het strand. We wandelen langs alle leuke busjes en iedereen is vriendelijk tegen elkaar. Het voelt als één grote 'travel community'.

Wat ik vooral leuk vind is om in gesprek te gaan met al deze verschillende mensen en hun reis- en levensverhalen te horen. Iedereen heeft een rede om een lange reis te maken, of om in een camper te wonen en 'off grid' te leven en ondanks alle verschillende achtergronden, hebben we samen dezelfde connectie, namelijk reizen en van het vrije leven genieten!

We hebben vooral veel contact met Mark (Engelse militair) en een Engels stel, Paul en Sharon. Zij doen allerlei exreem sports. Het klikt gezellig en we kunnen heerlijk lachen samen. Op het strand krijgen we een macrame workshop van Sharon en s'avonds gaan we samen lekker eten.

Wanneer we klaar zijn met de bbq, het kletsen en lachen, lopen we terug naar de camper. Maar helaas we krijgen bezoek... De politie... Officieel is het niet toegestaan om vrij te kamperen in Portugal, maar als je zorgt dat het netjes blijft wordt het vaak gedoogd. Die middag hebben we zelfs nog met een politie agent staan praten die even kwam kijken en hij zei dat het oké was, maar de agenten die nu langs komen, zijn het daar niet mee eens... We moeten eigenlijk gaan, maar we mogen toch nog wel gaan slapen, mits we s'ochtends voor 7 uur weg zijn. Wanneer ze vertrekken, gaan er al een aantal campers weg en er komt een groep bij elkaar om te overleggen. Wij kletsen met de rest en besluiten te blijven en dan morgenvroeg misschien te gaan. Ondanks de 'spanning' die er wel een beetje hangt, zorgt het er ook voor dat iedereen samen komt en we steun en ook nog lol bij elkaar vinden.
We gaan dan ook gewoon lekker slapen en zien het morgen wel weer. Ze waarschuwen wel vaker en uiteindelijk is het dan gewoon een keer waarschuwen en dat is het.

Maar helaas.....midden in de nacht rond 3 uur, komen ze terug en hoe.... Met harde sirene in allerlei tonen, maken ze ons wakker... Ze beginnen met hard bonzen op alle campers en we horen commotie buiten. We begrijpen dat dit de tweede waarschuwing is en dat ze s'ochtends terug gaan komen en wanneer we dan niet weg zijn, we allemaal boetes krijgen. Ook komen ze bonzen op onze camper, in eerste instantie willen we misschien niet eens open doen, maar ze blijven bonken en de jongens worden ook wakker. Ook wij krijgen de tweede waarschuwing en besluiten toch verder te slapen en de wekker te zetten rond 6 uur om dan even te kijken wat we doen. Echt slapen doen we niet, meer een poging...
S'ochtends komen we weer gezellig bij elkaar en besluiten we toch om te gaan. Met z'n alle richting de Lidl, om daar te ontbijten en koffie te drinken. En dan verder te kijken. Het zorgt voor een gezellige en bijna komische sfeer, al die campers bij de Lidl die zijn gevlucht van de politie, echte gypsies zo, haha!!
We horen van andere dat het maar goed is dat we zijn gegaan, want de politie is inderdaad terug gekomen en een aantal hebben ook een boete te pakken. Ook horen we dat ze nu heel erg streng zijn op het wild kamperen en wild kampeer plekken aan het ruimen zijn. Heel erg jammer, want het was zo'n fijne plek en we deden niemand kwaad, we zorgden juist goed voor de natuur en hadden vooral plezier!

Maar goed het is zo en we hebben vooral een leuke tijd en een avontuur gehad en daarnaast weer nieuwe contacten gemaakt en zelf nieuwe 'travel friends'
We staan nu op een mini camping. We zijn veilig en gezond. Ook een mooie plek hier, maar dat wild kamperen blijft toch echt heel gaaf!

We houden jullie op de hoogte!!

Heel veel liefs van deze vier avonturiers!

1. Sjan:
    17 november 2020
    Wat een mooi avontuur weer. 😘❤
    Liefs dikke kus.
  2. Conny en Ludo:
    17 november 2020
    Jeetje. Jullie maken het weer mee. 😉 Maar het is goed afgelopen gelukkig. Suuces met de verdere reis en blijf vooral genieten. 🌅🏝🚐🏄‍♂️😘
  3. 17 november 2020
    Heftig dat met de GNR(politie), hebben we ook al een paar keer mee gemaakt.

Waar zijn jullie nu?
  4. Oma de Kok:
    17 november 2020
    Nou zeg dat was weer een spannend avontuur wel leuk , gelukkig met een goede afloop. Verder een goede reis en blijf genieten, liefs en een dikke knuffel van Oma Corry.💋🐚🏄‍♂️
  5. Gaby:
    17 november 2020
    Wat een verhaal lieverds! Wel spannend, hihi... ook dit hoort bij reizen😂. Gelukkig is de rust weder gekeerd🤗😅🥰
  6. Maaike:
    17 november 2020
    Wat een verhaal weer haha. Komt allemaal goed zie je wel 😘
  7. Corina van Riel:
    18 november 2020
    Wat een avontuur, gelukkig is het goed gegaan. Nu weer genieten.😘
  8. Marit:
    23 november 2020
    Omg wat een avontuur zo midden in de nacht.Gauw inpakken en weg wezen! Heerlijk hoe jullie het samen oppakken met z’n allen naar de Lidl 😀Leuk verhaal en genieten van de foto’s.Gezellig clubje bij elkaar.Liefs van mij😘