Blog 57 Nieuw land, Zwitserland 🇨🇭

9 juli 2021 - Saanen, Zwitserland

9 juli 2021, ongeveer 165 km verder.

Lieve allemaal,

We zijn in Zwitserland! Een nieuw land voor ons en we zijn nog een beetje zoekende, maar ik zal eerst beginnen bij het einde van de vorige blog ☺️

Vanuit Annecy zijn we dus naar onze lieve vriendin Melody en haar vriend Christoph gereden. Onderweg zien we de mooie witte toppen van de Mont blanc🏔️ prachtige route naar het skidorp Les gets, waar Melody en Christoph wonen.

Wanneer we aankomen worden we warm ontvangen door Christoph en Melody. Meteen is het gevoel weer goed! Wat bijzonder, want we hebben Melody vorig jaar augustus (zie blog 17) in Noorwegen leren kennen en elkaar eigenlijk maar 2 dagen gezien. Daarna wel altijd contact gehouden. Christoph hebben we zelfs nog nooit eerder ontmoet, maar meteen is het goed. Hun huis mogen we gebruiken alsof het onze is, de camper kan naast het huis en we eten en drinken samen. Ik blijf dit zo bijzonder en mooi vinden!!💖

Christoph is mountain guide in het prachtige Les gets en neemt ons mee de bergen in. Melody kan helaas niet mee, omdat ze haar been heeft gebroken.

Met de camper rijden we eerst naar een fietsenwinkel van een vriend van christoph waar hij een mountainbike kan meenemen. Hup even improviseren, zodat alle fietsen mee kunnen in en op de camper🤪 en dan de berg op.

Op de mountainbike krijgen we een 'rondleiding'. Wat is het hier prachtig!! Wat een prachtige natuur en wat een romantisch skidorp!! Voor de jongens is het helemaal super tof, omdat er binnenkort de wereldkampioenschap down road mountainbiken is, dus er is al een heel parcours waar de mannen van kunnen proeven!😆

Terug bij Melody koken we samen, eten we samen en kletsen we lekker bij.

De volgende dag komen er ook wat vrienden langs en lunchen we buiten, met het mooie uitzicht. We hebben het fijn samen💖

Ook geef ik een yogales aan Melody en haar vriendin. Het is een bijzondere les, want we focussen ons op het bovenlijf ivm het gebroken been van Melody. Ook is ze behoorlijk uit balans door het ongeluk en zorg ik dat we ons daar ook op focussen. Het is een heel fijne en bijzondere les, waarbij ook een hoop emoties los komen. Fijn dat ik iets kan betekenen voor Melody en de intense connectie zo samen kunnen voelen, door middel van yoga. 🙏

Na de lunch nemen we afscheid van elkaar en zeggen we vooral tot ziens, want we gaan elkaar zeker nog eens zien!! Dankbaar en voldaan rijden we met z'n viertjes verder.

We komen aan bij het meer van Genève (lac du Léman) We staan daar 2 nachten. Het is wat minder weer, maar tussen de regen door gaan we naar een skatebaan in de buurt en wandelen we bij het meer. Er is tussendoor ook zon en de jongens springen nog even in het water. Ook zien we allemaal rode palen, wat bbq's blijken te zijn, puur op zonkracht kun je daar je burger op bakken! 👍

Na de twee nachtjes daar, rijden we om het meer heen (zelfs al een stukje Zwitserland en weer terug Frankrijk in😆) naar het plaatsje Saint-point-lac. Daar ontmoeten we onze lieve vriendin Wendy en haar dochter. Het is een gezellig weerzien en Wendy heeft gezorgd voor het avondeten. We gaan lekker aan de kaasfondue!

Fijn om elkaar weer te zien! Het idee is dan ook om samen de grens van Zwitserland over te gaan. Wendy is helemaal 'in love' met Zwitserland en kent er allerlei mooie plekken. Ze wil ons graag haar favoriete land laten zien💚

In dit camperleven is het helaas niet altijd rozengeur en maneschijn en ik wil daar in de blog ook open en eerlijk over zijn. Wel merk ik dat ik het lastig vind hoe te delen, omdat ik hou van open en eerlijk, maar ook de jongens wil beschermen. Maar waar het op neer komt is dat je gewoon met z'n vier een heel intens leven lijdt. Soms heb je hoogtepunten en zit je in een positieve 'flow' en soms is het wat minder en kan het écht een uitdaging zijn. Er ontstaan dan irritaties, het geduld is wat minder, rust voor jezelf zoeken is dan lastiger, elkaars gedrag incasseren is dan moeilijker en dan is het soms moeilijk om daar ook weer uit te komen. Soms vragen we ons dan wel eens, in het heetst van de strijd af, waar zijn we in godsnaam mee bezig, waarom kiezen wij nog deze moeilijke weg en moeten we zonodig zo avontuurlijk zijn 🙈🤪 worden we hier nog gelukkig van?? Maar als dan alles weer wat rustig wordt, we met elkaar praten, knuffelen en dingen uitspreken, in een nieuwe omgeving zijn en weer prachtige avonturen beleven, voelen we weer dat we hier zeer zeker gelukkig van worden en dat het ook normaal is dat er soms intense, pittige momenten bij zitten.💖

Samen met Wendy hebben we het ook even over het stukje 'school'. Wendy is altijd leerkracht geweest, stond niet meer achter het schoolsysteem en heeft wel haar weg gevonden in het 'thuisonderwijs'. Samen met de boys kijken we hoe we weer even een positieve boost aan schoolwerk kunnen geven en ontstaat er een nieuw systeem. Samen met Wendy maken ze een schema en doen ze ook nog leuke proefjes. Het is voor Jur en mij ook even fijn dat iemand anders bezig is met de jongens. We zijn dan ook zeer dankbaar naar Wendy en vooral wanneer we zien dat de jongens ook weer enthousiast raken!🙏

Maar goed genoeg gezegd over de 'problemen' van het reizen samen☺️ Bij het plekje waar we staan is een triatlon en daar gaan we natuurlijk ook nog even kijken. Super leuk om te zien! We staan vanwege deze triatlon nu niet meer op de camperplaats, maar op de camping er naast. Daar genieten we ook even van de fijne douche!

5 juli rijden we de grens (weer) over naar Zwitserland. We hebben al een vignet en bij de grens wordt alleen even gevraagd of we iets hebben aan te geven. Het gaat weer super makkelijk gelukkig.

In Zwitserland kijken we onze ogen uit! Het is meteen prachtig! Heel veel groen en dan ook nog op de achtergrond witte sneeuwtoppen! Wauw!!💚

We overnachten bij een boerderij. Een heel mooi plekje met vriendelijke mensen. Het voelt goed en het weer klaart ook op. We genieten van de zon en de jongens spelen fijn. We hebben ook Zwitsers geld gepind en dat is wel leuk om te zien!

Vanuit het plekje bij de boer gaan we samen met Wendy en haar dochter fietsen. Het is een mooie route langs de rivier. Wanneer we terug zijn ga ik nog even op onderzoek uit op de boerderij en naast de schattige kalfjes zijn er ook lammetjes en een heel leuk 'shopje' met boerderij producten.

De volgende dag rijden we verder, de berg op, naar Leysin. Het is echt een prachtige route!! Wauw!! Groene bergen, romantische houten huisjes, echt heel mooi! Boven aangekomen vinden we een plekje. De kids gaan aan de slag met een project. Ze kunnen van stukjes hout leuke beestjes maken met allerlei materialen. Vin is vooral de 'zager' en zorgt dat de stukjes goed op maat worden gezaagd. Raf en de dochter van Wendy sorteren alles. Leuk om te zien! Helaas moeten ze stoppen want er komt enorm veel regen en onweer aan. Het valt er met bakken uit!! Gelukkig kunnen we ook nog tussendoor wandelen en lopen er naar de skilift.

De volgende dag is er ook regen maar kunnen we gelukkig s'middags nog gaan wandelen. We maken samen een mooie wandeling door de bergen en ik kan foto's blijven maken. 💚 De kinderen hebben ook nog een heel leuk ontdek bos gezien en daar gaan we ook nog even kijken.

S'avonds gaan we even samen met Wendy overleggen hoe verder. We merken dat wij als gezin andere behoeftes hebben dan Wendy. Wij vinden het te duur om de echte hotspots op te zoeken in Zwitserland en vinden het ook prima om Zwitserland te beleven zonder bijvoorbeeld op de top van de berg te zijn geweest. Wendy is juist helemaal verliefd op de bergen en wil juist wel naar de gletsjers en bergen bewandelen. Gelukkig kunnen we dit gewoon delen met elkaar en is het prima dat we kiezen om elk weer onze eigen weg te gaan, ondanks dat we het ook heel fijn hebben samen.

Gisteren zijn we dan ook de berg weer afgereden, zijn we samen nog even naar de Lidl gegaan☺️ en hebben we elkaar daar en hele dikke knuffel gegeven. Wendy de ene kant op en wij de andere, maar nog steeds even goede vrienden 💖

Gisteren zijn we eerst richting Saanen gereden. Er zit daar een leuke skatebaan. De mannen hebben even geskate en ondertussen kom ik in contact met twee jonge gasten die daar bij het jongerencentrum werken. Één van de twee kan Nederlands. We hebben het er samen over dat het lastig is om camperplekkken te vinden die ook leuk voor de portemonnee zijn... Hij geeft ons nog de tip om ook eens bij skipistes te kijken die gesloten zijn, vaak kun je daar ook wel voor een nachtje parkeren. Ik en de jongens nemen ook nog even een kijkje binnen bij het jongerencentrum en bij het hippie dorpje naast het centrum. Super leuk en ook fijn om weer een behulpzame jongen tegen te komen!

Het skaten is niet van lange duur, want het giet er weer uit!! We rijden richting het plekje wat de jongen ons vertelde en het voelt goed. We parkeren daar de camper en hangen de rest van de dag binnen. Dit daagt ons wel uit, want van dit regenachtige grijze weer houden wij niet zo...😉 We doen een spelletje, kijken een film en Vin kookt zelfstandig tomatensoep! Daar genieten we samen van en gaan dan niet te laat naar bed.

Vanmorgen werden we uitgerust en met het zonnetje wakker. We gaan kijken bij het bruggetje naast ons en genieten van de prachtige natuur om ons heen. Daarna rijden we een stukje verder, want we hebben gezien dat er een mooie wandelroute is met een waterval en een touwbrug.

Wanneer we zo wandelen door het groen, met de zon, alles vol leven hier, de vogeltjes die fluiten, de jongens die genieten van avontuur, voelen we ons gelukkig. Toch daagt Zwitserland ons ook uit. De prijzen zijn hoog en het is lastig om 'goedkopere' of überhaupt kampeerplekken te vinden, ook het weer is snel grijs en nat en heel kwakkelig, maar O het is er ook prachtig!! Die natuur, de bergen, houten huizen, cultuur💚 we proeven er allemaal van en op onze manier ervaren wij dit prachtige land met alles erop en eraan!

Volgende keer in de blog zijn we alweer een jaar onderweg, 14 juli precies een jaar! Wauw! Wat een ervaringen rijker!!

Tot de volgende keer!

Heel veel liefs van ons! ✌️❤️

1. Lenneke:
    9 juli 2021
    Wat een hoop mooie en dierbare ontmoetingen weer ❤
    Genietse nog in Zwitserland! Waar gaat de reis hierna heen?
  2. Conny en Ludo:
    Mooie foto's weer en een leuk verhaal. Blijf genieten. 😘😘😘🏞🚐
  3. Famke:
    9 juli 2021
    Zwitserland is inderdaad PRACHTIG, maar zooooo duuurrr😬😬… dikke knuffel van ons🥰🥰🥰 mats had t deze week nog over Vin🥰
  4. Wendy:
    9 juli 2021
    Het was heel gezellig lieverds! En wat tof dat Vin er voor gekozen heeft om tomatensoep te maken, jum! Ben trots op de boys dat ze het zo goed opgepakt hebben! Veel plezier door Zwitserland en tot een volgende keer!
  5. Marit:
    9 juli 2021
    Leuk om te lezen jullie enthousiasme over Zwitserland.Ik snap jullie gevoel het is inderdaad zo duur.Heb je geen open weer wat vaak voorkomt in Zwitserland kun je nog niet genieten van het panorama op de gletsjers.Genoten van je verhaal en foto’s.Liefs 😘
  6. Femke Honders - van Hest:
    9 juli 2021
    Wat een prachtige foto's weer...en leuke blog weer om te lezen. Blijf het leuk vinden om jullie zo te volgen. Geniet ervan samen, maar dat zit wel goed zo te lezen💕☀️🍀
  7. Corina van Riel:
    10 juli 2021
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto's.
    Geniet ze.🥰
  8. Oma de Kok:
    10 juli 2021
    11juli 2021
    Wat hebben jullie een mooie reis.Blijf genieten het is de mooiste tijd , voor jullie samen. De foto’s zijn ook weer prachtig.Ook nog gefeliciteerd met jullie trouwdag🍷liefs en een dikke knuffel van Oma ❤️💋🏄‍♂️🥰👋
  9. Brigitte:
    11 juli 2021
    Het aantal foto's zegt genoeg.
    Die mindere momenten had je in Gôôl ook gehad 😘