Blog 63 terug in Portugal!🇵🇹

10 oktober 2021 - Gafanha da Boa Hora, Portugal

10 oktober 2021

Lieve allemaal,

Inmiddels zijn we al een week in Portugal! Loop dus een beetje achter met de vorige blog, maar dat betekent weer genoeg leesplezier en foto's voor jullie😄

23 september schreef ik de laatste keer. We waren toen nog in Zarautz, Spanje. We hoopten op mooi weer, maar helaas was het de dag na de blog echt herfst weer.... En toen hadden we even een enorme klote dag. We waren het weer even beu, elkaar, ons zelf, het reizen, het leven in een camper🤪 En wanneer ik dit nu schrijf denk ik, och ja dat hoort erbij😄

Gelukkig was het ook maar één dag en konden we daarna ook weer schakelen en positief zijn. We hebben de knoop doorgehakt om toch langs deze kust te blijven rijden en we zien dag voor dag wel wat het ons brengt en hoe we het ervaren.

Vanuit Zarautz rijden we naar Bilbao. We hebben daar een fijne plek aan het strand en de zonnegroet die ik doe bij mijn yoga, heeft ook geholpen, want het zonnetje komt af en toe ook weer door 🌞

We hebben een fijne dag en de jongens spelen echt de hele dag op het strand. Ze maken een hut van gevonden stokken en stukken hout. Terwijl we de kinderen bekijken voelen we waar we het voor doen. De jongens (en wij) hebben alle vrijheid en kunnen groeien op hun eigen tempo. Ze kunnen nog echt kind zijn en zijn bijna de hele dag lekker buiten💖

27 september zijn we in Santander. We staan op een camperplaats vlakbij het centrum. We gaan de stad ontdekken en willen ook even nieuwe schoenen en een jas kopen voor Vin. Wanneer we aankomen in de stad, moeten we heel erg lachen om ons zelf, want ondanks de vele keren dat we in Spanje zijn geweest, vergeten we nog steeds dat er ook zoiets als siësta bestaat....🙈 Vele winkels dus dicht, maar gelukkig in zo'n grote stad toch ook nog wel wat open! Vin geslaagd en ook nog een leuke dag gehad én gebruik gemaakt van de handige roltrappen die er zijn gemaakt omdat Santander tegen een heuvel ligt☺️😉

We rijden daarna weer een stukje door. Onderweg ervaren we deze kant van Spanje wel als wat rauwer, zelfs wat killer en wat minder sfeer. Misschien ook omdat het weer vaak wat grijzer is? Wat we wel heel mooi vinden is dat je overal van die prachtige pluimen ziet staan en dat het sowieso groener is.

In Foz vinden we een fijne plek, naast een skatebaan en aan het water én ook nog eens gratis!! Super plekje!!

29 september rijden we door naar Santiago de Compostela. Het eindpunt van vele pelgrims. We willen daar heel graag eens geweest zijn. Onderweg zien we al overal de route staan en komen we ook al pelgrims tegen. We vinden een fijne camperplaats, op een heuvel, die uitkijkt over Santiago. Er is ook een zwembad bij, dus de jongens kunnen, ondanks de frisse temperatuur 🤪, even lekker zwemmen.

De laatste dag van september gaan we Santiago de Compostela bezoeken. We zitten een stukje van het centrum en lopen dus een klein stukje van de route. In het centrum aangekomen is het wat minder romantisch dan we dachten, maar zijn het vooral de mensen die indruk maken. Al die mensen die kilometers hebben gelopen, met alle hun eigen redenen. De een emotioneel, de ander heel rustig, maar wat een bijzondere sfeer! Heel mooi om eens te hebben ervaren en vooral een beetje te hebben mogen voelen🙏

1 oktober rijden we naar Sanxenxo. Dit moet een heel mooie kustplaatsje zijn, met bijna paradijselijke strandjes, maar helaas is het er nat en grijs wanneer wij er zijn en dan zijn de strandjes toch wat minder paradijselijk....

2 oktober gaan we de grens over en zijn we in Portugal!! Het voelt goed om in Portugal te zijn. Ook omdat we weten dat we in dit land wel een aantal maanden gaan blijven en we hier vorig jaar een heerlijke tijd hebben gehad. We zijn er ook aan toe om wat langer op plekken te blijven en weer wat meer rust in te bouwen. We merken dat we toch weer wat sneller zijn gaan reizen door het weer, het gevoel dat we niet echt op ons plek waren aan de westkust van Spanje. We zijn er echt aan toe om weer wat meer de handrem aan te trekken.

Ook merken we dat we nog niet echt in het reizigers gevoel zitten en veel in ons hoofd zitten. We denken veel na over de toekomst en over hoe weer inkomen te creëren en we kunnen het niet goed los laten. We spreken dit uit en hebben gelukkig ook fijne ouders en vrienden waar we dit mee kunnen bespreken en eigenlijk weten we zelf wel het antwoord. We moeten het even loslaten en dan komt het vanzelf wel op ons pad. Alles ontstaat wanneer je het ruimte en rust geeft en niet wanneer je er krampachtig over na blijft denken.

En inderdaad, we laten het los en dan komen er ineens mooie mensen op ons pad. We ontmoeten in Viana do Castello een Zwitsers gezin met vier kinderen die ook leven in een camper.

5 oktober rijden we naar een camping bij Porto. Ook daar ontmoeten we leuke mensen en wanneer we 6 oktober door de prachtige stad Porto lopen, voelen we ook weer die bijzondere vibe. Het reigers bestaan, de vrije geesten. Er wordt muziek gemaakt op straat, de zon schijnt, iedereen is buiten, heerlijk!!

Wanneer we 7 oktober weer verder rijden, zijn we wel wat moe van alle indrukken, dus kiezen we ervoor om niet naar een stad te rijden, maar lekker een plekje te vinden aan het strand.

We hebben contact met een gezin die we in Antwerpen hebben ontmoet en die nu ook met hun twee kinderen in de camper wonen en reizen. Het zijn Jimmy, Eva, Renée en Hugo. We hadden in Antwerpen al een klik en we rijden naar het plekje toe waar hun nu staan.

Het is super leuk om elkaar weer te zien en we staan op een fijne plek. We staan naast een klein aquapark, die eigenlijk gesloten is vanwege het seizoen, maar waarvan toch nog de zwembaden open zijn en achter de duinen is de oceaan💙

Ook zijn er Sanneke en Mariëlle. Twee meiden die ook fulltime reizigers zijn. Ook met hen klikt het goed. We hebben het leuk samen.

Wat extra bijzonder is, is dat er vanzelf ene soort community ontstaat. Ik geef yogales op het strand, terwijl Jurgen op de kinderen past. Sanneke maakt samen met de kinderen jongleer ballen, zij heeft ervaring in het circus. Jimmy is tattoo artiest en zet bij Mariëlle en Jur een tattoo. We koken samen, doen samen de afwas. Lenen elkaars spullen, maken gebruik van elkaars kwaliteiten en dat alles in een heel ontspannen sfeer🥰 we praten tot in de nacht en genieten van dit reizigers leven 💖

Gisteren zijn de meiden doorgereden naar Nazare. Wij gaan vandaag, samen met Jimmy, Eva en de kids, door naar een ander bijzonder plekje.

Ik hou jullie op de hoogte! En voor diegene die het leuk vindt, ik heb ook een podcast opgenomen. Je kunt hem vinden op Spotify, onder 'papamoetmee' en dan even camperfamily1410 opzoeken. Lukt het niet, dan stuur mij maar een berichtje als je het leuk vindt!

We hopen dat alles goed gaat met jullie en we houden contact!

Heel veel liefs van ons!❤️✌️

1. Frank en Anita de Kok:
    10 oktober 2021
    Fijn dat jullie weer leuke mensen hebben ontmoet en de vibe weer een beetje terughebben. We gunnen jullie veel reisplezier, zon en rust in je hoofd. Geniet ervan en wie weet wat er op je pad komt. Liefs en dikke knuffels voor jullie allemaal. 😀😘❤️
  2. Marit:
    12 oktober 2021
    Fijn dat jullie zo genieten.Mooi verhaal en foto’s.
    Net tijdens het strijken jouw podcast beluisterd Echt leuk hoor😀liefs van mij 😘